Rabu, 24 Jun 2015

kasih seorang ayah

Dari ini tiba-tiba hati ini begitu sayu bila ku terkenangkan insan yang bernama "Ayah"..masih segar difikiranku bagaimana hari-hari terakhir dalam hidup ayah..Ayahku seorang anggota polis aku bangga menjadi anak ayah..beliau seorang yang tegas dalam kerjaya dan keluarga masih tergiang2 d telingaku suara ayah memberi arahan untuk pembarisan d tempat kerjanya..ayah adalah seorang lelaki yang baik..cukup baik walaupun ada ketika tangan ayah pernah memukul tp bagiku pukulan itu adalah untuk kebaikan..cuma 1 kelemahan ayah..ayah suka sangat minum arak..tanpa arak ayah seorang lelaki yg baik tp bl ayah minum arak ayah menjadi seorang kaki pukul..semua ahli keluargaku pernah merasa pukulan ayah termasuk ibuku..kami trus bsabar dgn perangai dan tabiat ayah yg suka minum arak..bila ayah sudah besara dari pasukan polis ayah bnyk kali kluar masuk hospital..smpai lh hari tu pada 11.3.2011 ayah telah tiada dalam dunia ini..ayahku meninggal di hospital kuala lumpur..aku masih teringat betapa seksanya ayah menanggung segalanya..andai aku dapat mengantikan tmpat  ayah aku tdk sanggup  mlihat penderitaan yg ayah alami..ayah meninggal disebabkan usus ayah telah hancur..tp aku tdk pasti adakah ini kerana tabiat ayah yg suka minum arak atau sebaliknya..Hanya Tuhan yg maha mengetahui..hari ini 4 thn ayah telah pergi..tapi aku rasakan br semalam peristiwa itu blaku..aku sentiasa rindukan ayah..sampai saat ini aku menangis bl tkenangkan ayah..bl org lain menyambut hr ayah  aku menanggis sendirian kerana aku tiada ayah..bl ayah tiada br aku tahu btapa susah nya hdup tanpa seorg ayah bl kita bt silap tiada org yg menasihati kita..buat pasa pembaca jangan d siakan kasih seorang ayah selagi masih ada..hargai ayah kita walau buruk mana pun dia tetap ayah..sekian dulu buat kali ini kita jumpa d lain hari..trma kasih..salam 1Malaysia..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan